The Highlands

overcast 30 °C

Chao! (Hallo)

Ondertussen zijn we in Kon Tum aanbeland, het hoogland van Vietnam waar slechts weinig reizigers langs komen, wat ook te merken is aan de reacties van de lokale bevolking. Ze staken hun bezigheden om te kunnen gapen.

In Hoi An was de kookles al bij al goed meegevallen. Het was in een restaurant te doen waar we ons gewoon aan tafel mochten zetten en we ons eigen eten bereid hebben. Vegetarische loempia`s, een lokaal varkensgerechtje, inktvis en gevulde makreel. We moesten zelf ons groenten snijden, kruiden pletten en mengen, makreel opensnijden en vullen, loempia`s rollen en dan ook bakken in de wok. Het was wel leuk voor 1 keer hoewel ik moet zeggen dat mijn culinair hoogtepunt daags nadien was toen we een Italiaans restaurant ontdekt hebben en ik er, decadentie ten top, zowel `s middags als `s avonds een spaghetti napoli + tiramisu gegeten heb. OVERHEERLIJK. Zeker na 10 dagen Vietnamees. Ik denk dat ik hier al meer rijst gegeten heb dan heel mijn leven thuis.

Eergisteren was sowieso een relaxte dag. We konden es tot 8u uitslapen en waren vrij te doen waar we zin in hadden. Eerst moesten we in de voormiddag nog es langs bij de kleermakers om ons kleren te passen. Mijn jurkje zat als gegoten, mijn rokje hadden ze nog niet kunnen maken omdat ze de stof nog es moesten checken bij mij (en ik die bestelling uiteindelijk geanulleerd heb) en mn topje was te smal. Dus dat laatste moest nog versteld worden, zoals bij de meeste wel iets. Het was wel een hele bedoening aangezien ze de kleren telkens met brommertjes kwamen brengen, passen, terug met het brommertje weg naar de naai-ateliertjes (lees: 20 vrouwen aan naaimachines in een huisje dixit Leen, die na 3 verkeerde pasbeurten meemoest op het brommertje). In de namiddag hebben we het dorpje wat verkend, nog wat souveniertjes ingeslagen en een weeshuis bezocht. Een beetje een triestige bedoening omdat een stuk of 30 van de 76 kindjes gehandicapt waren (waterhoofdjes, misvormde ledematen etc). We hebben ons niet echt kunnen bezighouden met de kindjes maar wel een donatie gedaan.

Over het algemeen vond ik Hoi An niet ongelooflijk de moeite waard door de vele toeristen, opdringerige verkopers en uiteindelijk weinig te zien. Hun kleermakers zijn hun grootste troef.

Gisteren was vooral een bus-dag. Om 8u30 vertrokken vanuit Hoi An met een klein busje en rond 17u30 toegekomen in Kon Tum mits nog een tussenstop in de voormiddag in My Son. My Son is een tempelsite van de Cham-dynastieen dat al eeuwen lang de tand des tijds overleefd had tot de Amerikanen de meeste van de prachtige tempels platgebombardeerd hebben. Van de 70 bouwwerken zijn er nog geen 20 bewaard gebleven. We mochten er ook niet van de paden afwijken omdat er nog veel niet-ontplofte munitie ligt. Na de vermoeiende busrit zijn we allemaal vroeg ons nest ingekropen.

Vandaag is de rest van de groep op trekking en ben ik hier gebleven. Na het ontbijt en het uitzwaaien van de rest, ben ik naar mijn 1persoonkamer verhuisd en op pad getrokken. Ik ben naar het weeshuis gewandeld (langs niet-aangelegde wegen en veel te veel honden naar mijn goesting) en heb daar lang zoeken iemand gevonden die wat Engels sprak. Die heeft mij naar de non gebracht waar ik thee mee gedronken heb en wat Frans mee gepraat heb en zo ben ik uiteindelijk bij de kindjes beland waar ik een uurtje meegespeeld heb. En het was een vermoeiend uurtje! Die hingen allemaal aan mij! Ik zat op de grond en er hing ene aan mn rug, ene aan mn nek en er zaten er nog twee op mn schoot en allemaal aandacht vragen! Na het uurtje heb ik nog een lange rondleiding gekregen door dit stadje, langs de arme wijken naar de gemeenschapshuizen en kerkjes tot de rivier en terug. Ook een stop aan het `ziekenhuis` waar tientallen vrouwen en kinderen stonden aan te schuiven omdat een dokter uit Ho Chi Mihn (Saigon) langskwam. Na de middag was ik terug hier op hotel en heb ik met de lonely planet bij de hand een restaurantje gaan opzoeken. Daar aangekomen bleek er niemand te zitten. Ik kreeg een zitplaats aangewezen en twee minuten later kreeg ik zonder veel geleuter een plateau voor mijn neus gezet. Het was blijkbaar eten wat de pot schafte. Voor 15000 dong (75 cent) kreeg ik soep, rijst met groenten (en vlees wat ik mooi heb laten liggen en ik zelfs niet wist wat het was) en een pepsi. Nu ben ik blij dat ik efkes op mn gemak kan zitten en wat uitrusten van de lange en overhitte wandeling. Het is hier nog vroeger donker dan in het noorden van Hanoi dus binnen twee uurtjes zal het al zover zijn. Morgen komt om 7u de rest van de groep hier weer toe en springen we de bus op naar Na Thrang, al weer een hele dag reizen.

Onze slaapplaatsen zijn dit jaar trouwens een stuk meer luxe dan vorig jaar. In Vietnam zijn er nog geen jeugdherbergen en qua hotels is het prijsverschil tussen superbasic en deftig zodanig miniem dat het maar zot zou zijn te kiezen voor kakkerlakken en Franse WC`s in plaats van wat we nu hebben. Nu helemaal kakkerlak - vrij zijn we ook niet want er zat er gistrenavond nog ene in ons kamer. We slapen meestal met twee tot vier in een deftig propere kamer met douche en wc. En meestal is dat voor een prijs van rond de 6 tot 8 dollar per persoon.

Zo, denk dat dit al een heel stuk is voor vandaag.
Ik ga ook es proberen om overal wat adresjes bij te zetten voor lezers die mss zelf van plan zijn naar Vietnam te trekken. Alle hotels en winkeltjes verzorgen hun PR goed en we krijgen overal kaartjes mee dus kan ik ze ook maar gebruiken.